Pagina's

donderdag 23 oktober 2014

DDW * 2 * Piet Hein Eek

Vandaag blogde ik live vanuit het Dutch Design Week-Bloggerscafé (van Lonneke van Bubblemint) in team Zilverblauw van Anki, zoals u hier al kon lezen, vanbij Coffeelovers onder in de boekenwinkel Van Piere, in Eindhoven.

Best bizar om doen tussen al die snelle socialmedia-bloggers ook ;-) Mijn eenvoudige ik tussen al die uitstralingen! Poeh. Mijn tetterende, overenthousiaste ik ruilde van plaats met mijn sobere, stille en verlegen ik. ;-)

Voor de allereerste keer bezocht ik vandaag Piet Hein Eek, ook al stond dat al eeuwenlang te pronken bovenaan mijn uitstaplijstje... Wat een site! Ongeloolijk. Ik voelde me als een kind in een snoepfabriek... die geuren van hout en verf; de werkplaatsen en dan alle afgewerkte producten bijeen!
I love it! 
 

Mijn fototoestel ging in overdrive ;-)
 
Beginnen  bij de werkplaats was het ideale amuseke,
maar wandelen door hun shop is als direct het dessert mogen nuttigen.
Miljaar...
 
 

 
Piet stond zelf bij de kassa, dus die foto kon niet ontbreken!
 
 
Naast de klassiekers - als in de sloophouten meubels allerhande -
zijn er zooo veel knappe extra projecten en/of samenwerkingen,
wat zorgt voor ontdekkingen allerhande!
 
Op mijn wenslijstje kwam meteen ook deze kleine, strakke, sobere en tijdloze tube klok/audio te staan,
die hij maakte in een beperkte oplage in samenwerking met Leff.
Nu nog kiezen... brons, roze koper of zilverkleurig...mmm.
 


 
Voor NLXL bedachten ze een geprinte Plywood-krukken collectie, met prachtige details van  klassieke Nederlandse kunstwerken, in samenwerking met het Rijksmuseum. Hoe schoon is dat.
 
 
Maar op de site is er deze week nog veel meer te ontdekken.
Aanstormend of al meer gevestigd talent kreeg een unieke locatie om zijn creaties aan het grote publiek voor te stellen.
Wat een pracht van een allegaartje samen!
 
Ik was vooral onder de indruk van volgende:
 
 
De tekst spreekt voor zich ;-)
Geen commentaar.
 

 
 
Hollands design voor een bewuste levensstijl met prachtige doeken, sjaals, beddengoed, dekens etc. gemaakt uit gerecycleerd denim, natuurlijk linnen en  pure wol, allemaal uit Europa en gemaakt in Europa.
 
 
Strakke schouwstoven in corten staal.
Een waar schouwspel voor in huis ;-)
 
 
Organische vormen van vazen in een combinatie van leder en rubber, in  chocoladebruin, beige, cognac en zwart.
Ruw maar zacht en stoer,
een goeie combo met niet-alledaagse groenversiering.
 
 

 
 
Ik ben vooral fan van Tallow, de kaarsen in de vorm van de oude draagkandelaars. Twee in één. Decoratief en nuttig tegelijkertijd.
 
‘...en uit de warme wieg rees een vlekkeloze kaars; krachtig, glanzend wit en slank was die op zo’n manier gevormd dat iedereen die hem zag geloofde dat het een belofte was van een hoopvolle en stralende toekomst – beloften die iedereen die ernaar keek wilde nakomen en vervullen.’
— Hans Christian Andersen, The Tallow Candle
 
Ze maken hele prachtige en unieke, maar tegelijk ook betaalbare Hollandse designstukken.


De redefinitie van espresso maken met de ES3. Ik genoot tot in de punten van mijn tenen van een degelijk kopje Bocca-koffie, met de hand ter plekke gezet.
Past trouwens heel mooi bij de ontwerpen van
Mae Engelgeer.




 
Buiten vinden we de lieve grafische kaartjes en illustraties van  Liekeland, in een schattige camper.


 
Studio met experimentele opstellingen. Kunstwerken/keramiek/doeken die zichzelf verder vormen door de technieken die doorheen de tijd nog blijven evolueren.
Reddish & True Colours.


 
Op de site van Piet Hein Eek kunt u gerust een dagje ogen uitkijken, afgewisseld met een lekkere lunch of taartje, want daar kwamen wij zelfs nog niet aan toe!

 
Moest u nog twijfelen, bezoek zeker de Dutch design Week, er is nergens ter wereld een format dat eraan kan tippen! Passeer ook eens in het gezellige bloggerscafé, waar je live alle bloggers aan het werk kan zien of zelf ook u laat gaan in sociale media allerhande!


Of lees de volgende of vorige blogposts over enkele andere pareltjes die daar te ontdekken zijn ;-)

9 opmerkingen:

  1. Mooie reportage heb je ervan gemaakt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Dina,

    Een goede samenvatting van al het moois bij Piet Hein Eek. Ik vond het heel leuk je te ontmoeten. En heel erg bedankt voor de super lieve cadeautjes. Ben er blij mee!

    Liefs, Gabriela

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie blog geworden Dina, superleuk dat je erbij was! Jammer dat het zo chaotisch verliep en we de groep niet echt compleet hadden door de dag, maar je tasjes vielen zeker in de smaak! Erg lief dat je al die moeite gedaan hebt! Fijn dat je ervan genoten hebt, we zien elkaar vast nog eens! Groetjes, Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond het superleuk dat je erbij was Dina, hartstikke bedankt voor je deelname én de superlieve cadeautjes. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om te lezen! Heel herkenbaar die andere 'ik' in zo'n situatie ;-) lekker jezelf zijn hoor! Ik was gisteren ook in Eindhoven, ook nog even bij coffeelovers, was erg gezellig :-) Fijn weekend xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh oh oh ....das zijn de juiste "woorden" om deze prachtige reportage te beschrijven ...zoveel moois ...je hebt er duidelijk van genoten en geraakte moeilijk uitgekeken ....zou bij mij het zelfde geval zijn ! Muchas gracias om dit met ons te delen ...kunnen ze hier in Canaria nog veel van leren hoor ! dikke zonnige kus x x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke blog is het geworden en nogmaals dankjewel voor je cadeautjes, zo lief!

    BeantwoordenVerwijderen